Greklandsåret i bilder

Häng med på en bildresa Till Grekland som tar oss från norr till söder, från januari till december! Här kommer 22 bilder och lika många länkar till artiklar om Grekland året runt.

Vi närmar oss slutet på 2019. Hittills i år har jag för Grekland All Exclusives räkning gjort fem reportageresor till Grekland. Sedan projektet Grekland All Exclusive inleddes i slutet av 2017 har det blivit ett dussin resor som har sträckt sig över nio av årets tolv månader.

Jag har satt ihop liten foto- oh filmexposé över året i Grekland. Två bilder per månad har valts ut av de tusentals bilder jag har tagit de tre senaste åren. De flesta bilderna är tagna på Kreta, men det finns också bilder från Aten, Epirus, Pelion, Meteora och Thessaloniki.

Augusti saknas, eftersom jag aldrig har varit i Grekland i Augusti och bara vill ha med bilder jag själv har tagit. Jag har heller aldrig varit där i februari, men min son Jonatan lämnade rapporter och bilder därifrån vintern 2018, så jag lånar ett par av hans bilder. Biderna från mars är tagna 2013, eftersom det var då jag senast var i Grekland i månaden mars. Alla andra bilder är från 2017, 2018 eller 2019.

I varje bildtext finns en länk till en artikel som berättar mer.

Januari 2017

På väg hem. Vårt plan var det sista som lyfte den dagen, sedan stängde snön Chanias flygplats. Foto: John Göransson.
Vi flydde till södra delen av ön i hopp om bättre väder. Det fick vi. Det visade sig senare att vädret hade slagit om och var lika bra i Chania. Foto: John Görasson

Februari 2018

Februari. Den ena av de två månader då jag inte har varit i Grekland
Den här fina bilden har min son tagit från hamnen i Chania. Han bodde där 2018. Foto: Jonatan Göransson.
Sonen kom också iväg till Rethymnon, där en av Greklands största karnevaler äger rum varje år, 40 dagar före påsk. Bilden är från 2018. Foto: Jonatan Göransson.

Mars 2013

I mars 2013 for vi till Chania för att köpa ett hus. Pension Teresa på Angelou, där bilden är tagen, blev bas för sökandet. Detektiverna Dupond och Dupond hjälpte till. Foto: John Göransson.
Vi tittade på många hus de där dagarna i mars och april 2013. Här är ett av dem vi inte köpte. Foto: John Göransson.

April 2019

I april 2019 reste jag på reportageresa till Epirus i nordvästra Grekland. En dag tillbringade jag i det vilda Tzoumerka. Foto: John Göransson.
I Tzoumerka gjorde jag ett stopp i Sirako, där jag fick kaffe, tsiporo och en pratsund med den trevliga vlachiska cafevärdinnan. Foto: John Göransson.

Maj 2018

Sonen flög upp från Chania för att hjälpa till på min reportageresa i maj 2018. Vi vandrade upp till det högst belägna klostret i Meteora. Sedan kom regnet, så vi tog bussen ner. Foto: John Göransson.
Våra vänner Katerina och Vasillis tog oss med på en utflykt till Halkidiki, där vi hittade den här fantastiska stranden. I bakgrunden berget Olympus.

Juni 2019

Juni 2019 i Chania. Det börjar bli trångt på stranden vid Nea Chora. Foto: John Göransson.
Vintern 2019 var kall, så snön låg kvar på Lefka Oris nordsida hela juni. Bilden är tagen från vårt tak. Foto: John Göransson.

Juli 2018

I juli peakar massturismen på västra Kreta. Här ett fartyg på väg till Balos. Det är juli 2018 i Kissamos hamn och vi är på väg med båt någon helt annanstans. Foto: John Göransson.
Vi tar båten till Antikythera. Där är vi de enda turisterna. Foto: John Göransson.

Augusti

I augusti är det hett och fullsatt i Grekland. Då är vi någon annanstans.

September 2019

I september 2019 blev det reportageresa med tåg Aten-Volos-Pelion-Thessaloniki. Här utsikt från Peliontåget. Foto: John Göransson.
Innan jag tog tåget stannade jag till i Aten, för att bland annat besöka den stökiga stadsdelen Exarchia. Foto: John Göransson.

Oktober 2019

I slutet av oktober 2019 reste jag till Chania för att vara där när stan stänger för säsongen. Här Anidristranden på södra Kreta, sista dagen serveringen var öppen. Foto: John Göransson.
Sista lunchen på vårt tak. Sedan vintersäkrades huset. Foto: John Göransson.

November 2017

I november 2017 åkte jag till Kreta för att skriva om mat och dryck. Jag fick följa med grannen till hans kazani i bergen och tillverka tsiporo. Foto: John Göransson,
Det blev en tur till Cretan Brewery, där jag fick en privat visning av bryggeriet som gör det utmärkta ölet Charma. Jag fick också en pratstund med ägaren. Och en massa öl, förstås. Foto: John Göransson.

December 2018

Nyårsafton 2018 firades med vänner i Thessaloniki. Aristotoulostorget var ordentligt julpyntat. Grekerna vet hur man ställer til med fest. Foto: John Göransson.
Innan den långa nyårslunchen tog vi en kylslagen promenad upp till Ano Polis, för att beundra utsikten över Thessaloniki. Foto: John Göransson.