Site icon Grekland All Exclusive

Fyra vandringar på Gavdos

På väg tillbaka till hotellet på Korfos Beach. Foto: John Göransson.

I slutet av september 2022 tillbringade vi tre dagar på Gavdos, som är Europas sydligaste ö. På dessa tre dagar gjorde vi fyra vandringar, som vi berättar om i de här artikeln. En guide till Gavdos hittar du här och fakta om att vandra på Kreta finns här.

Ön Gavdos är som gjord för vandringar. Den är grön och kuperad, med omväxlande natur och många små avlägsna stränder. Den är tillräckligt stor för att erbjuda utmaningar, men tillräckligt liten för att man ska kunna gå tvärs över den på några timmar. Naturen är storslagen och oförstörd, utan att vara alldeles öde.

Vandring 1: Avbrutet försök

Rastplats på väg till Trypiti. Foto: John Göransson.

Vi anlände till Gavdos lagom till lunch och beslöt att redan direkt efter maten ta itu med den högst prioriterade vandringsleden: Den som går från vårt hotell vid Korfos-stranden till Trypiti. Där finns en strand och det är samtidigt Europas sydligaste punkt. Enligt appen AllTrails var vandringen “moderate” och sammanlagt 8,2 km lång. Den skulle ta i genomsnitt 2 timmar och 17 minuter att avverka.

Jag snörde på mig mina vandringsskor, hustrun nöjde sig med vandrings-sandalerna. Så gav vi oss iväg.

Ganska snart började det luta uppför, som att klättra uppför en brant trappa med halvmeterhöga trappsteg. Vi tänkte att det väl skulle vara så här tills vi kom upp till högplatån och att vi sedan skulle gå på relativt slät mark till dess det var dags att ta sig ner till havet. Det var vårt tredje misstag.

Vårt första misstag var att börja vandra såpass sent på eftermiddagen, det andra var hustruns sandaler. Detta var terräng som krävde täckande skor och stöd. Vårt tredje misstag blev uppenbart när vi efter några hundra meter på högplatån tittade ner i en djup ravin och insåg att vi måste nästan ända ner till havet och sedan upp igen. Vi insåg att vi vare sig hade tid, vatten eller skor för detta och vände tillbaka till hotellet. Vi nådde inte målet, men vi fick ett rejält motionspass och en känsla för Gavdos storslagna skönhet, bara några timmar efter vår ankomst.

Vandring 2: Från Sarakiniko till Kastri

Långt ovanför Sarakiniko. Foto: John Göransson.

Nästa dag hade vi stämt lunchträff med ett par vänner som bodde på öns enda turistort, Sarakiniko i norr. Vi fick skjuts av hotellägaren och efter en simtur i havet och en dålig lunch var det dags att vandra till byn Kastri, 236 meter över havet. Trots stigningen var det en ganska enkel och väl markerad vandringsled, som ibland var vacker med ofta ganska tråkig. Det gällde att njuta av utsikten mot havet och bergen.

I den lilla byn Kastri hittade vi en öppen taverna där vi slog oss ner med varsin öl. Den smakade fantastiskt. Två bybor och två grekiska ungdomar från fastlandet hade också hittat hit, så det kändes ganska livligt i den lilla lokalen. Utanför var det mulet och lite kyligt, så alla satt inomhus.

Vandring 3: Från Kastri till Korfos Beach

En iskall i Kastri. Foto: John Göransson.

Sedan var det dags att vandra tillbaka till hotellet. Det skulle bara vara drygt 4 km, så vi hade gott om tid innan solnedgången. Denna gång lät vi Google Maps leda oss, vilket skulle visa sig vara resans största misstag.

Efter någon kilometer sade Google att vi skulle vika av från vägen och in på en stig. Vi gjorde det, men efter några hundra meter slutade stigen och vi fick gå tillbaka. Detta upprepades ett par gånger och nu bestämde vi oss för att säga till Google att vi var bilister, för att slippa fler förslag på icke existerande vandringsleder.

Vi vandrade längs vägen medan solen sjönk allt närmare horisonten. Våra irrfärder hade kostat oss dyrbar tid, nu måste vi tillbaka till hotellet innan det blev mörkt!

Så småningom insåg vi att vi var på fel väg. Det innebar att vi tvingades ta en omväg på drygt tre kilometer. Vi skulle inte hinna hem innan solnedgången.

Den sista kilometern gick vi i beckmörker, med hjälp av mobilernas ficklampor tog vi oss nerför den branta serpentinvägen till hotellet. Bara 100 meter från målet trampade jag snett och stukade vänsterfoten så illa att vi tvingades vila nästa dag.

Det var en fantastisk känsla att, efter en snabb dusch med klädombyte, slå sig ner för en middag och en kanna vin. Vi satt kvar länge och pratade med ett ungt tyskt par som också hade varit i Kastri, men hittat rätt väg.

Vandring 4: Från Korfos Beach till Tyriti

Leden Tyriti-Korfos är väl markerad och preparerad. Foto: John Göransson.

Sista dagen på Gavdos gjorde vi ett nytt försök att nå Europas sydligaste punkt, Tyriti. Det är en väl markerad och oftast väl preparerad led. Men AllTrails definition “moderate” betyder inte att det är en lätt vandring. Vi passerade två raviner på vägen, vilket innebär tre branta stigningar på sammanlagt flera hundra meter. Min svaga vänstra fotled gjorde nedstigningarna smärtsamma och riskabla. Om jag trampade snett igen riskerade jag att skada mig ordentligt, så jag tvingades gå mycket långsamt och försiktigt nerför, vilket kostade oss minst en timme extra.

Europas sydligaste udde. Foto: John Göransson.

Allt gick bra och vid tolvtiden nådde vi fram till Tyriti, där vi simmade i havet, fotograferade och vilade en stund innan det var dags att gå tillbaka samma väg. En märklig sak hände: Vi upptäckte att våra klockor hade ställts tillbaka en timme. Efter en del grubblande kom vi fram till den enda rimliga förklaringen: Vi hade kopplats upp till en mobilmast i Libyen, där sommartiden upphörde redan 21 september. Det är visserligen 25 mil dit, men mobilsignaler når långt över öppet hav.

När vi kom tillbaka till hotellet var vi trötta men inte utpumpade. Det var helt enkelt en mycket bra vandring, kanske den bästa vi har gjort. Vi hann med en lunch innan det var dags att checka ut och lämna Gavdos.