fbpx

En Greklandsresa i ett öppet Europa

Det var en annan tid, den där sommaren 2014. Europa var fortfarande öppet, man kunde resa kors och tvärs mellan länderna. Det var också mycket jobb och videokonferenser var något vi ägnade sig åt om uppdragsgivaren hade kontor i Hongkong. Annars träffades vi i konferensrum. Vår Greklandsresa skulle bli ganska annorlunda och den kommer nog aldrig att upprepas.

Jag kommer att tänka på den där resan för sex år sedan när jag sitter i Stockholm och undrar om vi kommer att komma till Kreta över huvud taget i sommar. Normalt brukar vi åka till midsommar, så blir det inte den här gången. Kanske i mitten på juli, kanske i augusti, kanske inte alls? Vi är yrkesverksamma, så det finns gränser för hur flexibla vi kan vara.

Sommaren 2014 var det helt annorlunda. Vi skulle resa dagen innan midsommar. Någon vecka innan avresan hörde en uppdragsgivare av sig. De ville ha hjälp inför Almedalsveckan, som alltid infaller veckan efter midsommar. Jag kollade flygen och konstaterade att det kunde gå bra, om det betalade mina flygbiljetter. Det gjorde de. Efter ett par timmar på olika bokningssajter var saken klar.

Midsommar i Chania

På bussen från Chanias flygplats. Foto: John Göransson.

Vi lämnade ett regnigt Stockholm dagen före midsommarafton och flög med Ryanair till Chania. Denna gång hade vi sonen med oss, han skulle stanna en vecka innan han for hem till katten och sommarjobbet.

Kvällen efter var det midsommarfest hemma i vårt hus i Chania. Vi hade fixat svensk midsommarmat, med öl och snaps. Det var en trevlig kväll och natt.

Midsommar i Chania. Gubbröra, gravlax, knäckebröd, Västerbottenost, öl, snaps. Foto: John Göransson.

Nästa morgon släpade jag mig ur sängen och tog mig till flygplatsen. Aegean skulle ta mig till Aten, därifrån skulle jag vidare till Arlanda med SAS. Jag flög Business class, det var det enda som gick att boka med så kort varsel. Jag hade varit i Chania i mindre än två dygn.

Det var första gången jag flög med Aegeans Business Class. Det var bra redan då, med bra vin, god mat, glas, porslin och rostfria bestick på en flygning som bara varade i en knapp halvtimme. Nu är det mycket bättre. Efter ett par timmars väntan med en Gin Tonic i Aegeans på den tiden ganska dåliga lounge flög jag vidare med SAS till Arlanda. SAS business class var dåligt redan då, ungefär som turistklass var förr. Jag vet inte riktigt vad jag åt. Allt var av plast.

36 timmar spöregn i Stockholm

Det spöregnade och var kanske sju grader varmt när jag landade på Arlanda. Det var midsommardag. Nåja, katten blev glad när jag steg ur taxin och in genom dörren klockan ett på natten. Morgonen efter jobbade jag hela dagen. Det gick bra. Vid dagens slut kom det ett skyfall som avslutades med hagel. Jag hade tänkt ta mig hem med kollektivtrafiken, men efter tio minuter på busshållplatsen var jag blöt och genomfrusen. Jag gav jag upp och ringde en taxi. Tack och lov skulle jag snart vara på väg härifrån igen. Jag åt middag på stamkrogen innan jag gick hem och lade mig.

Till Rom

Halv sex på tisdag morgon klev jag in i en ny taxi och åkte till Arlanda. Jag hade varit i Sverige i 36 timmar när planet lyfte. Det hade regnat i stort sett hela tiden och temperaturen hade aldrig tagit sig över tio plusgrader. Nu skulle jag inte tillbaka till Chania. Jag skulle till Rom.

Det var detta jag hade ägnat mig åt på internet. Jag hade bokat flyg för sonen och hustrun på ett Ryanairplan från Chania till Rom, för mig själv från Arlanda till Rom med Norwegian. Sedan två nätter på hotell Cisterna i Trastevere, Roms trevligaste stadsdel. Därifrån skulle sonen flyga hem till Sverige med Norwegian, Jag och hustrun skulle flyga tillbaka till Chania med Ryanair. Ett pussel som tog en stund att lägga. Allt fungerade perfekt.

Jag missade ovädret

Jag landade i ett gråmulet Rom och tog tåget till Trastevere. Min plan hade varit att jobba på planet, men internetuppkopplingen fungerade inte. Nåja, jag hade några timmar på mig innan resten av familjen anslöt, så jag kunde göra det jag behövde göra på hotellet. Inget internet där heller. Jag gick ner till receptionen och frågade varför jag inte kom ut på internet. Kvinnan bakom disken tittade roat på mig och sade ”Vad tror du? Hela Rom saknar telefon och internet”. Det visade sig att jag hade kommit ner bara ett par dagar efter ett av de värsta ovädren i mannaminne. Det blev en tupplur i stället, medan staden torkade upp.

Ostia Antiqa. Här var det ful fart för 2000 år sedan. Foto: John Göransson.

Efter ett par timmar anslöt sonen och hustrun. Efter två trevliga kvällar i Rom och en fantastisk dag med vackert väder i Ostia Antiqua, ruinerna efter Roms antika hamnstad, vad det dags att skiljas åt. Sonen skulle till Fiumicini-flygplatsen, vi skulle till Ciampino, den dystra flygplats som Ryanair använder. Vi skiljdes åt på stationen i Trastevere innan jag och hustrun började ta oss mot flygplatsen. Nu kom regnet tillbaka och under den korta promenaden från spårvagnen till Termini, Roms stora järnvägsstation, hann vi bli fullständigt genomblöta. Men vi hade bestämt oss för att ta bussen till flygplatsen, det fick vara nog med slöseriet nu!

Tillbaka till Chania

Vi lämnar ett regnigt Rom. Foto: John Göransson.

Det är bara 120 mil fågelvägen mellan Rom och Chania, så resan gick fort. Tisdagen efter midsommar var vi tillbaka i vårt hus i Chania. Jag hade lämnat Stockholm sju dagar tidigare. På de dagarna hade jag hunnit fira midsommar i Chania, jobba en dag i Stockholm och umgås med familjen två dagar i Rom och äta lunch i Chania. Nu var det dags att starta om semestern!

Grekland All Exclusives nyfixade lokalredaktion i Chania. Foto: John Göransson.

Vi skulle bli kvar nästan i mer än en månad till. Jag tittar igenom mina bilder och inser hur mycket vi hann med. Vi inredde ett kontor. Vi byggde ett solskydd på taket (jag fick lite solsting då, det minns jag). Vi gjorde utflykt till byar i bergen och avlägsna stränder. Vi hade massor av kul.

Fotbolls-VM

Vi såg Grekland åka ut i åttondelsfinalen av fotbolls-VM, mot Costa Rica. Det var fullsatt på numera stängda Kormoranos på Theotokopolou. Anna hängde upp en grekisk flagga på väggen i halvtid. Matchen slutade oavgjort, men Costa Rica hade målskillnaden på sin sida.

Åttondelsfinal på Kormoranos. Foto: John Göransson.

I år är Fotboll-EM, OS och alla andra internationella turneringar inställda. Det är inte fullsatt någonstans, det vore nämligen olagligt. Vi vet inte när vi kommer tillbaka till Kreta igen. I går såg jag att vår favoritrestaurang. Pietro Valentini’s, i Rom har öppnat igen. Samma dag öppnade Salis i Chania. Vårt favorithotell i Aten, Frog’s, Öppnade också i går.

Aldrig mer

Kanske blir ingenting som förut. Den där resan 2014 kommer aldrig att upprepas. Ryaniar slutade flyga mellan Rom och Chania bara något år senare, det skulle inte förvåna mig om både Ryanair och Norwegian är borta innan året är slut. Vi undviker dessutom att flyga ”i onödan” numera. Det kommer nog att dröja länge innan flygandet är tillbaka på samma nivå som innan coronautbrottet, om det någonsin händer. Tänk bara på alla kineser som inte kommer att besöka Grekland i sommar. Alla britter och amerikaner som stannar hemma. Alla svenskar och norrmän.

Jag tar gärna emot kommentarer!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.