Grekiska öar 6: Tilos

På Nisyros var det populärt att prata illla om Tilos. Det är ofta så med grannar, inte minst i Grekland. Grannarna är lite dummare, lite fulare och mycket tråkigare. Vinet och maten är sämre, liksom vädret. Lokalpatriotismen är stark. När vi berättade att vi funderade på att besöka ön tittade våra vänner oförståede på oss och frågade ”Vad ska det vara bra för?”

Här hittar du listan över alla öar som är med i den här serien.

För oss handlade det inte så mycket om lokalpatriotism utan om britter. Det fanns helt enkelt för många av dem på Tilos och britter i för stor mängd är aldrig bra. Efter filmen Shirley Valentine uppstod en boom, där medelålders brittiska kvinnor och par från arbetarklass och lägre medelklass flockades på de oexploaterade öarna, på jakt efter det där genunina och äkta, som skulle rädda dem från tristessen hemma.

Det brittiska reseföretaget Laskarina Holidays levde gott på denna boom och en av de utvalda öarna i deras katalog var Tilos. (En annan var Chalki, som jag berättade om för två inlägg sedan.) När vi tog båden från Rhodos klev de flesta av på Symi, som flera charterbolag hade resor och dagsutflykter till, följt av Tilos, som till och med hade en egen snabbfärja. Några få hängde med till Nisyros.

Laskarina lade ner verksamheten 2006, utkonkurrerade av lågprisflyget. Men numera har såväl Ving och Apollo som TUI hotell på Tilos, numera kliver omking 15 000 turister av båten på Tilos varje år. Det kan låta lite, men då ska man betänka att ön bara har 700 invånare. Dessutom har ön blivit ett populärt strandhugg för seglare, den lilla gästhamnen är ofta proppfull.

Glädjande är att ön har beslutat att bli självförsörjande på energi, med hjälp av sol- och vindkraft. Tyvärr säger jag ”jag tror det när jag ser det”, eftersom de skattepengar som avsätts till den här typen av projekt har en tendens att ta slut långt innan de är avslutade. Men det har åtminstone kommit hyrcyklar till ön, som passar bäst för promenader och cykling.

Vi tillbringade bara en natt i den lilla hamnen Livadia på Tilos, på väg upp från Rhodos till Nisyros. Det finns bara en bebodd by till, Megalo Choria, som ligger mitt på ön, sju kilometer från hamnen. Dit tog vi oss aldrig.

Jag minns inte så mycket av besöket. Vi bodde förstås på ett rum med utsikt över hamnen, med vitkalkade väggar och hårda sängar. Vi åt ett par måltider och drack vin på en taverna i hamnen. Maten var inte fantastisk, det hade jag kommit ihåg. Den var heller inte hemsk, det hade jag också kommit ihåg.

Tilos är, som det brukar heta i turistbroschyrerna ”en ö för dig som söker lugnet och stillheten i en genuin grekisk by, långt från storstadens larm.” Det sämmer säkert, men jag skulle nog få spader av uttråkning efter några dagar.

Jag ska berätta en historia från Tilos. Min vän Manolis, gudfar till vår son, var under några år tandläkare på Nisyros. Tilos hade ingen egen tandläkare, så ett par gånger om året lastade han och en kollega från Kos en minubuss full med utrustning och tog båten till Livadia. När de rullade av satt öborna redan uppradade på kajen, på klassiska caféstolar med rottingsitsar. Så här berättadde han efter det första besöket:

”Många hade tänder som var i rätt dåligt skick. så det handlade mycket om att bedöva och dra ut. Vi gick från patient till patient och gav dem bedövningssprutor direkt där ute och tog sedan in dem i tur och ordning i bussen, där vi hade monterat fast tandläkarstolen. Ofta svimmade folk och ramlade av caféstolarna, så att vi fick avbryta och rusa ut. Det var en riktig cirkus och knappast någor jag hade lärt mig på tandläkarhögskolan”, berättade Manolis för mig en kväll på restaurangen han drev tillsammans med sin fru. Som så ofta med öbor hade han två jobb.

Numera har Manolis egen praktik i Atens fashionabla stadsdel Kolonaki. Men en eller två dagar i veckan lagar han alldeles gratis tänder på flyktingar och hemlösa i en av Atens fattigaste stadsdelar.

Fullt i Livadias gästhamn. Foto: Shutterstock.

När vi kom tillbaka efter vår enda utflykt till Tilos hände det att nykomlingar på Nisyros berättade att de planerade att åka till Tilos. ”Vad ska det vara bra för?” brukade vi fråga.

Jag tar gärna emot kommentarer!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.