fbpx
AtenChaniaCovid-19FlygResor

Snart kastar vi masken i Grekland

Den 25 maj reser vi till Grekland, den 3 juni reser vi tillbaka till Sverige efter sju dagar i Chania och tre dagar i Aten. Det kanske blir den femte och sista resan som vi behöver använda munskydd. Ser vi slutet på pandemin, eller tar Grekland bara en paus från den?

Information om gällande regler och restriktioner i Grekland hittar du här.

Redan vid vår förra resa i mars var alla krav på munskydd avskaffade i Sverige. På Arlanda var det en rekommendation, som nästan ingen följde. Det var enkelt att se vilka på Arlanda som inte var svenskar – de bar munskydd (vi gjorde det också).

När vi reser nästa gång kommer vi att vänta med munskyddet till ombordstigningen. Aegean och Ryanair är nämligen de enda bolagen som flyger till Grekland som inte har avskaffat munskyddet. På Atens flygplats krävs också munskydd.

Den 1 juni är det dags för den stora revolutionen i Grekland. För första gången sedan våren 2020 avskaffas kravet på munskydd inomhus, med undantag av i kollektivtrafiken (bussar, tunnelbana, tåg, flygplan och fartyg inomhus). Samma dag flyger vi från Chania till Aten, så firandet av friheten från munskydd får ta en paus redan första dagen.

Det ska vi fira

Innan vi lämnar Chania och när vi kommer till Aten ska vi fira att Grekland är fritt från munskydd. Riktigt hr det ska gå till vet vii inte ännu, men vi får hitta på något, helt enkelt. Jag kanske kör ett DJ-set på Θρη. Jag har fått erbjudande om att få köra ett set och varför inte ta det då? En låt är given på tolvslaget: Drop The Mask med Diana Ross.

Vi vet förstås inte om det blir sista resan ed munskydd. Vi ska tillbaka igen i september och de annonserade lättnaderna är tillfälliga. Om Covod-19 inte har gett vika sista augusti åker maskerna på igen. Låt oss hoppas att det inte blir så. De senaste dagarna har det sett ganska lovande ut. Antalet smittade har minskat rejält, liksom antalet döda och inlagda i intensivvården. Men är det något vi har lärt oss om coronaviruset är att vi vet väldigt lite om det.

Vi och alla våra vänner i Grekland längtar så innerligt efter att få lägga pandemin bakom oss. I Sverige är det nästan ingen som bryr sig längre. Här har vi slutat med masstester, antalet döda är en tiondel mot i Grekland, likaså antalet i intensivvård. Vad detta beror på är det ingen som säkert vet. Vaccinationsgraden är numera i princip samma i Grekland och Sverige. En de förklarar det med sämre sjukvård, andra med olika levnadsförhållanden. Svenskar har helt enkelt mer plats än greker och för oss har det varit en livsstil att hålla avstånd, långt innan pandemin.

Våra resor under pandemin

Juli-augusti 2020

Starkt försenade, efter tre ombokade flyg, kom vi iväg till Kreta i slutet av juli 2020. Pandemin hade tagit paus, men alla hade munskydd inomhus. Så började det peka uppåt och strax innan Panagia 15 augusti slog regeringen till: Munskydd överallt, allt stängde vi midnatt. Det blev årets enda resa. Det var faktiskt rätt jobbigt att ha munskydd utomhus i värmeböljan, så vi tyckte det var rätt skönt att komma tillbaka till Sverige.

September-oktober 2021

Det skulle dröja mer än ett år innan vi kom tillbaka till Grekland. Nu hade vi fått två vaccindoser och det var vi glada för. I mitten av september tog regeringen i med hårdhandskarna mot dem som inte var vaccinerade eller hade haft Covid-19. Våra svenska covidbevis kom till flitig användning. Kravet på munskydd utomhus var tack och lov borta. Tack vare covidbevisen kunde vi ändå ha en ganska normal vistelse i Chania och Aten, samt på vår årliga utflykt till Kretas sydkust.

November 2021

Jag tog en egen vecka i Chania och det blev väldigt bra. Tack vare covidbevisen kunde jag och mina vänner hänga ute på barer och restauranger precis som innan pandemin. Men de vänner som jobbade i barerna och restaurangerna tvingades ha munskydden på och de ovaccinerade satt och frös på uteserveringarna.

Mars 2022

Vi kom ner till Chaniaett par veckor efter Rysslands invasion av Ukraina och nu började våra vänner i turistbranschen bli oroliga. De hade redan haft två katastrofala somrar, skulle det bli en till? Det är för tidigt att säga. Annars var det mesta som det hade varit i november

Jag tar gärna emot kommentarer!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Language/språk/γλώσσα»

Upptäck mer från Grekland All Exclusive

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.