Ο,ο Ορθόδοξος. Om den ortodoxa kyrkan

Ο. Den femtonde bokstaven i det grekiska alfabetet är Ο,ο som i Omikron, Dagens ord är Ορθόδοξος (orthodoxos) som givetvis betyder betyder Ortodox. Eller renlärig, för att använda ett oss mer närstående uttryck. Det är ett begrepp som i snart 1000 år starkt har präglat det mesta i Grekland.

Den ortodoxa kyrkan uppstod officiellt 1056, när kristenheten splittrades i en östlig och en västlig del: den romersk-katolska med säte i Rom och den grekisk-ortodoxa med säte i Konstantinopel (nuvarande Istanbul). Splittringen var bara formalia. Sedan slutet av 300-talet var det romerska riket delat i Västrom och Östrom och påven i Rom hade käbblat med sin motsvarighet i Konstantinopel i flera hundra år.

Det Romerska imperiet upphörde att existera redan på 400-talet, medan Östrom blev det Bysantinska imperiet, som skulle bestå ända till 1400-talet, då det slukades av det Ottomanska imperiet. Den ortodoxa kyrkan fortsatte trots motstånd att verka i den muslimska imperiet. I dag finns omkring 260 miljoner ortodoxa, de flesta i östra Europa. Bara den romersk katolska kyrkan är större, mycket tack vare att den expanderade ut ur Europa, främst till Latinamerika medan de ortodoxa främst finns i det som en gång var det Bysantinska imperiet, även om migrationen har skapat enklaver runtom i världen. I Sverige finns omkring 95 000 ortodoxa, varav omkring 30 000 är grekisk-ortodoxa.

Prästen svingar sitt rökelsekar. Foto: John Göransson.

Kyrkan en viktig maktfaktor

När Grekland blev en självständig nation på 1800-talet blev kyrkan en av de viktigaste maktfaktorerna i landet och så är det än i dag. Den ortodoxa kyrkan är statsreligion och alla präster, munkar och andra anställda har lön från staten. Kyrkan betalar obetydligt med skatt, har en enorm förmögenhet, äger massor av land och styr grekernas vardag på ett sätt som är helt främmande för de flesta av oss sekulariserade svenskar. Jag har tidigare skivit om fasta, påskfirande, julfirande och andra helger i Grekland.

Greklands äldsta kyrka, St Georges Rotunda i Thessaloniki, är byggd i början av 300-talet. Inte mycket har ändrats i den ortodoxa liturgin sedan dess. Den nuvarande kyrkoordningen, med sakrament och annat, slogs fast för sisådär 900 år sedan och sedan dess har det inte hänt mycket. De ortodoxa har sin egen Vatikanstat, klostren vid Mount Athos på Halkidiki. Det är en autonom del av Grekland, det behövs visum för att besöka området och bara män släpps in.

Kloster inhugget i berget Tsoumeka, en Greklands mest otillgängliga bergstrakter. Foto: John Göransson.

Jag ska inte gå på djupet med liturgin. Men låt oss titta på skillnaderna mellan den ortodoxa, romersk-katolska och lutherska kyrkan utifrån prästerskapet, sakramenten och annat:


OrtodoxKatolskLuthersk
Gifta präster?Gifta får bli präster, ogifta präster får inte gifta sigNej.Ja, inga hinder
Kvinnliga präster?NejNejJa
Dopets betydelseNästan alla barn döpsNästan alla barn döpsBara hälften döper sina barn
KonfirmationFörsta nattvarden direkt efter dopetMycket viktigt sakramentBara en fjärdedel konfirmeras
BiktJa, men inte så vanligtJa, mycket viktigtNej, men det förekommer
Samkönade äktenskapFörbjudetFörbjudetTillåtet
Kyrklig vigsel Ja, men många avstår Ja, mycket vanligtBara en tredjedel gifter sig i kyrkan
SkilsmässaNej, men skilsmässa är ändå vanligt NejJa, inga hinder
FastaJaJaNej
HelgondyrkanJaJaNej
Kremering Nej, men det börjar ändras Ja, med tvekan Ja
Ett riktigt grekiskt dop kräver två präster. Foto: John Göransson.

Det finns förstås en mängd andra skillnader i hur vi smyckar våra kyrkor, hur gudstjänsten går till, vad kyrkan tillåter och inte tillåter och så vidare. Ortodoxa präster har en helt annan roll än den lutherska. Exempel: om du öppnar en butik måste prästen komma dit och välsigna den, annars lär du inte få många kunder. Om du själv är troende eller ej är ointressant i sammanhanget, det är lika självklart som att betala skatt.

Kyrkans starka ställning griper också in på många andra sätt i grekernas liv. Jag har redan berättat om bristen på jämställdhet mellan könen, om synen på homosexuella och om relationerna med Ryssland. För inte så länge sedan var det nära att kyrkan lyckades driva igenom att alla skulle få sin religionstillhörighet inskriven i pass och ID-kort. Efter starka protester både inom och utom Grekland samt ett kraftigt ryck i kopplet från EU och FN stoppades detta vansinne i sista ögonblicket.

Påsknatt. Någon tog med sig den heliga elden till den lilla gaybaren i Chania. Foto: John Göransson.


1 kommentar på “Ο,ο Ορθόδοξος. Om den ortodoxa kyrkan”

  1. Pingback: Grekiskt ABC - Huvudsidan - Grekland All Exclusive

Jag tar gärna emot kommentarer!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.