Sista veckan på den grekiska säsongen

För första gången sedan vårt första besök i Grekland 1990 lyckades vi få till en höstvecka precis innan hela Grekland stänger för säsongen. Det blev en fantastisk vecka, med strålande sol och värme, många upplevelser och trevligt sällskap. Här är en kort rapport från besöket, som avslutdades alldeles nyligen. Jag har också skrivit en artikel om vad som händer i Grekland när allt stänger för säsongen.

Lördag 19 oktober

Norwegianplanet från Arlanda var halvfullt, trots att de in i det sista hade sålt blijetter för bara några hundralappar. Vi landade på Chanias flygplats efter midnatt och tog en taxi till vårt hus. Framåt ett på söndagmorgonen steg vi in på Black Rooster för att sammanstråla med någa vänner. Vid stängningsdags tog vi med oss barägarna till Monastiri och vid fyratiden på morgonen gick vi hem och föll vi i säng. Vi vaknade i gryningen av att vi frös och insåg att det var dags att stoppa ett täcke i påslakanet.

Hemåt i natten, Foto: John Göransson.

Söndag 20 oktober

Söndagen var en lugn dag, med lunch på hos Nikos och Kleopatra på The 5 och middag hemma. Det fanns gott om plats på alla restauranger och barer, även om det var en hel del turister i rörelse. Ett kort besök på Bohème för att leverera en bröllopspresent till delägaren Dimitris, som hade bytt civilstånd ett par veckor tidigare. Sedan hem till teven.

Nikos och Kleopatra öppnade The Five för bara tre månader sedan. Foto: John Göransson.

Måndag 21 oktober

Vi åt Frukost på taket innan vi hämtade våra cyklar från Antonios cykelverkstad, där de hade bott sedan vi lännade stan i juli. Nu skulle de få åka med på ett kort äventyr till Paleochora på sydkusten. Lite shopping och lunch hemma, sedan iväg till Nea Chorastranden

för att komma i havet. Det var säkert 22 grader i vattnet och 24 i luften. Det fick bli en lugn kväll, eftersom vi skulle upp tidigt nästa morgon.

Lunch på taket, med loungemusik för att filtrera bort ljudet från restaurangfläkten. Foto: John Göransson.

Tisdag 22 oktober

Vi gav oss i väg mot busstationen med cyklarna, men efter bara några meter exploderade mitt framdäck med en knall som borde ha väckt hela kvarteret. Bara att planera om. Vi bestämde oss för att kliva av bussen i en den lilla byn Kakodiki, en mil ovanför Paleochora, äta frukost där och vandra ner.

Sömnig morgon i Kakodiki. Foto: John Götransson.

Vi klev av bussen och konstarerade att caféet vi hade tänkt äta frukost på var stängt. Det fanns ett till på andra sidan gatan, men den gamla damen som drev det gick på kryckor och kunde därför bara servera utmärkt grekiskt kaffe och goda hembakta småkakor. Det var mycket trevligt. Vi började gå nerför vägen, efter två minuter stannade en bonde och erbjöd oss skjuts. Vi tackade ja och en kvart senare var vi installerade på enkla men prisvärda Savas Rooms.

Vi tog en promenad runt stan och satte os med varsin öl på Waters Edge Café. Här har vi bott många gånger, så det blev några kära återseenden, även om ägarna Haris (från Gavdos) och Flora (från Skottland) inte var på plats. Det var däremot deras medhjälperska Ikaterina och deras tonårsson Yorgos, som tog hand om hotellet. Första gången vi träffade honom var han fyra år gammal. Tiden går.

Sedan åt vi en lätt lunch hos bröderna på Methexis, det är alltid lika trevligt, innan vi vandrade hem till rummet och tog siesta.

Utsikten vid Water’s Edge Café. Foto: John Göransson.

Efter siestan var det dags för en kväll helt vikt för bröderna Michailis och Nektarios. De har nu kompletterat sin bar Agios med restaurang Pasifaei, runt hörnet nere på strandpromenaden. Det blev en mycket lyckad kväll och Pasifaei överträffade våra högt uppskruvade förväntningar. Vi fick en pratstund med kökschefen pch delägaren Georgia innan vi gick tillbaka till Agios för att runda av kvällen.

Disk Jockeyn på Agios, Europas bästa bar. Foto: John Göransson.

Onsdag 23 oktober

Efter en sen frukost vid havet vandrade vi österut längs havet till Anidristranden för ett dopp i det kristallklara och ljumma vattnet. Sedan en öl på den lilla kantonen, där vi var de enda gästerna. Ägaren drack ouzo. ”Min semester har redan börjat”, sade han.

Sedan vi gick tillbaka till campingplatsens taverna för en sen lunch. Vi gick till stan och satte vi oss på bussen tillbaka till Chania, där vi åt en tidig middag på Michailis lilla ställe uppe i centrum. Kvällen avslutades hemma framför teven. Vårt dygn i Paleochora blev mycket lyckat, trots punktering.

Sista veckan på Anidristranden. Foto: JOhn Göransson.

Torsdag 24 oktober

Jag tog cyklen till Antonio för byte av däck och innerslang. Vi åt lunch på Anaïs, vårt nya favoritställe i Koum Kapi. Massor av meze och en karafaki ouzo, det måste bli en sådan lunch åtminstone en gång för varje besök i Grekland! Jag hade ägnat förmiddagen åt att fixa med huset och allt sågande, borrande, målande och skruvande gav en strålande aptit.

På väg till Nea Chorastranden passerar vi alltid denna härliga lilla servicebutik. Foto: John Göransson.

Nu började hösten kännas i kvällsluften, vi fick pälsa på oss lite inför kvällen, då vi åt middag med vänner på The 5. Ytterligare en utmärkt måltid, i gott sällskap dessutom. Sedan Fagotto, Chanias äldsta bar. Den besökte vi första gången 1990 och vi kommer alltid tillbaka, även om det inte är lika ofta nuförtiden. Den har fått konkurrens, helt enkelt.

Vi tar vägen genom bakgatorna från Fagotto och Vangelis pekar ut den lilla katolska kyrkan. Jag har gått här massor av gånger utan att lägga märke till den.

Inklämt mellan två hus finns ruinen av en katolsk kyrka som måste vara minst 500 år gammal, förmodligen äldre. Foto: John Göransson.

Fredag 25 oktober

Fredagen började sent, eftersom den hade slutat klockan fyra på morgonen. Det blir lätt så när vi är nere så kort tid. Det är många att träffa och umgås med på bara några dagar, då får man ligga i. Ändå känns det alltid som om vi inte hinner träffa alla vi skulle vilja träffa. Vi tog ett sista dopp på Nea Corastranden och åt lunch på Portes. Vi bjöd hem en kompis på boureki, som vi tillagade efter ett recept vi hade hittat i den kokbok Gerorgia på Pasifaei i Paleochora har gett ut. Jag vet inte riktigt hur man får tag på den, men det ska jag ta reda på och då uppdaterar jag den här artikeln. Sedan gick vi till Black Rooster med ett par portioner till ägarna Anna och Yorgos. Natten avslutades på Monastiri och av någon anledning blev klockan fyra igen.

Georgia Bafakis kokbok. Foto: John Göransson.

Lördag 26 oktober

Vi åt frukost på taket och efter en lång promenad i det vackra höstvädret var det dags att ta itu med vintersäkringen av huset. Lunch på resterna av bourekin på taket, tillsammans med utmärkt öl från Ioannina, som vi hittade i ölbutiken på Daskalogiannis. sedan skulle möblerna bäras nerför trappan.

Framåt nio var allt klart och väskorna stod packade i köket. Dags att ta farväl av alla. Först en drink på Ela, där servitören Petros snart packar sina väskor för att flytta till Norge. Sedan middag hos Miltos på Colombo, innan vi avslutade med en drink på Black Rooster.

Sista lunchen på taket. Med utmärkt öl från Ioannina. Foto: John Göransson.

Söndag 27 oktober

Vid midnatt satte vi oss i en taxi och åkte ut till flygplatsen. Vi bordade säsongens sista och dyraste Norwegianplan från Chania till Sverige. Klockan fem på morgonen var vi hemma igen. Tyvärr utan incheckat bagage, eftersom det blev kvar i Chania.

Strax efter att vi hade kommit upp i luften blev det vintertid. I Sverige betyder det bara att klockan ska vridas tillbaka en timme, vi bytte dessutom tidszon och fick vrida tillbaka den två timmar. I turistgrekland betyder det att det är stängningsdags, till dess det åter blir sommartid i slutet av mars 2020.

1 kommentar på “Sista veckan på den grekiska säsongen”

1. Pingback: Så här gör du kretensisk Boureki - Grekland All Exclusive

Jag tar gärna emot kommentarer!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.